Drak ve škole
Asi je pravda, že takovýto titulek připomíná spíše nadpis z bulvárního
časopisu, ale titulkem "Rottweiler a staffordshire bullterriér ve škole"
bychom si také moc nepomohli. Takže nebudeme naše čtenáře dlouho napínat a
představíme jim oba psy.
Pětiletý rottweiler Drak od Jurečka a tříletá fena staffordshire
bullterriera Nasun Denajwen se spolu sešli v jedné pražské škole.
Drak má složeno nespočet zkoušek z výkonu, ale zde měl předvést i práci
záchranářského
psa. Oproti němu malá Nasunka má canisterapeutické testy a měla za úkol
seznámit děti s tím, co to vlastně canisterapie je a k čemu je dobrá.
Nutno konstatovat, že psi si hned padli do oka a Drak gentlemansky strpěl,
jak mu fena, někdy až dotěrně projevovala svou přízeň.
V době, kdy se vymýšlejí různé sankce, jak postihovat majitele psů a
snížit tak počty úrazy dětí, při manipulaci se psy, či napadení psem,
zvolila škola a její prozíraví pedagogové tu správnou cestu a tou je
prevence. Jak praví přísloví je totiž pozdě plakat nad rozlitým mlékem.
Prevence, prevence a zase prevence, toto slovo by se mělo skloňovat ve
všech pádech. Zatím co v ostatních oborech, uveďme zde alespoň
zdravotnictví (kouření), doprava (besip), se řadí prevence na jedno z
předních míst a je jí poskytována celostátní podpora, při těchto
problémech je prevence opomíjena a zabývají se jí v praxi pouze
dobrovolnické organizace. Samozřejmě nikdo nezpochybňuje odpovědnost
majitele za psa, ale právě tady je ten zakopaný pes. Dle statistik se
převážná většina úrazů dětí stane v rodinách a tudíž potencionální
pachatelé, na které dopadnou sankce jsou rodiče či prarodiče dětí, to
znamená jejich nejbližší. Tím je ovšem dítě postiženo prakticky dvakrát.
Ve škole založili chovatelský kroužek a spolupracují s několika
organizacemi, které vodí do školy psy různých
plemen
a děti se tak pod dozorem odborníků učí, jak pečovat o psy. Zároveň
poznávají různá plemena i rozdíly mezi mimi. Při naší první návštěvě jsme
sebou měli dvě feny staffordshirskou bullterriérku a jednu malinkatou ši-tzu
vážící pouze 180 dkg. Návštěva měla velký ohlas, ale hlavně chlapci
projevili přání, abychom příště přivedli pořádného, velkého psa. A tady
nastal malý zádrhel, kde vzít velkého respekt vzbuzujícího psa, přitom
absolutně ovladatelného, s vynikající povahou, kontaktního k dětem a navíc
ochotného velmi úzce spolupracovat s dalším psem (fenou)? To, ale není
zdaleka všechno, tak jak spolupracují psi, musí se vzájemně doplňovat i
psovodi. Ono není zrovna jednoduché zaujmout pozornost 25 temperamentních
dětí a udržet ji hodinu. Rozhodli jsme se proto požádat naší dlouholetou
přítelkyni a výcvikářku paní I. Procházkovou o pomoc. Ukázalo se, že jsme
vsadili na dobrou kartu. Při této činnosti je kromě perfektního psa
nezbytně nutný i naprosto zodpovědný přístup jeho majitele. Zde neplatí
přísloví, že chybovat je lidské, naopak jediná chyba by znamenala
nenávratně poškozenou pověst plemene i zpochybnění canisterapie jako
takové vůbec. Jak by pak mohli reagovat media si netroufáme raději vůbec
představit.
Psy se snažíme ve škole vždy prezentovat pro děti srozumitelnou zábavnou
formou, volíme hry, soutěže i vyprávění. Po příchodu do školy se s dětmi
nejprve uvítáme a představíme jim psy. Pak si s nimi povídáme o
jednotlivých plemenech, jejich povahách i historii a při tom si opakujeme
všichni společně, jak se chovat ke psům všeobecně. Vycházíme z toho, že
opakování je matka moudrosti. Dětem pokládáme jednoduché otázky, ve
kterých je prakticky již obsažena odpověď a oni nám sborem odpovídají. Tím
předcházíme ostychu jednotlivých dětí a vyvoláváme v nich zdravou
soutěživost. Pak si oba psi práci rozdělí. Drak předvádí poslušnost na
povely, později jen na pokyny a v tu dobu je v učebně ticho jak v kostele.
To je při temperamentu dětí něco naprosto výjimečného. Zato po skončení
prvních ukázek výcviku sklidí Drak bouřlivý aplaus. Děti jsou z
rottweilera přímo nadšeni a otázky na paní výcvikářku jen prší. Mezitím si
děti fenu jen hladí
a mazlí. Následně se psy v práci vystřídají, mazlit se nechá Drak a děti
si zkusí s Nasunkou správnou chůzi u nohy, prohlédnou jí zuby, uši i oči a
tak se učí šetrné manipulaci se psem . Některé si zkouší fenu postavit i
do výstavního postoje. Jejich zájem je spontánní a fena sama, což je pro
toto plemeno typické, kontakt s dětmi aktivně vyhledává.. Pak ovšem
přijdou disciplíny na které se děti nejvíce těší a to je aport,
vyhledávání a polohování. Každé z dětí chce hodit Drakovi míček a pak ho
odměnit piškotem. Drak okamžitě registruje, že tady na odměny nebudou
skoupí a náležitě si to užívá. Běhá jak o závod a rád se nechá dětmi
krmit. Také při vyhledávání je Drak jednička, jen jeho panička musí hlídat
děti, aby se všechny postupně vystřídaly, některé se jí však snaží
uprosit, aby se mohly schovat ještě jednou a ona jim pochopitelně vyhoví.
Drak je prostě miláček a děti se chlubí, jak si zacvičily s rottweilerem.
Ke konci prezentace se snažíme děti trochu zklidnit. Na řadu přijde opět
canisterapie a Nasunka předvádí polohování. Ležet s fenou na koberci,
hladit jí a tulit se k ní je dětem příjemné. Fena přízeň dětí přijímá
nadšeně, ne nadarmo se tomuto plemeni v Anglii přezdívá baby dog. Hodina
uteče jak voda a my si na závěr s dětmi znovu společně opakujeme, jak se
mají chovat ke psům k těm cizím i těm vlastním miláčkům doma.
J. J. Volšický
|